Versjon:1.0.5 – 12.07.2018

Personvernerklæring

Innledning

En av de viktigste verdiene vi har i Norge er å ha et åpent samfunn. Helt siden telefondriften startet i Norge, har det vært tilrettelagt for at man skal finne andres kontaktinformasjon og i dag har teknologien erstattet sentralbordoperatørene.

Vi vil at du skal være trygg på at vi behandler dine personopplysninger i tråd med gjeldende lover og regler. I denne personvernerklæringen forklarer vi hvorfor og hvordan vi behandler dine personopplysninger, samt hvilke rettigheter du har. I denne erklæringen gir vi informasjon om alle tjenester levert av Opplysningen 1881 AS, Digitale Medier 1881 AS, og Regnskapstall 1881 AS. Alle blir videre i erklæringen omtalt som «Vi».

Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson. Dette kan for eksempel være ditt navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse, eller en kombinasjon av disse som gjør det mulig å fastsette hvilken person som befinner seg bak opplysningene.

Spesifikke vilkår

Enkelte av våre tjenester har spesifikke avtale- og brukervilkår som kommer som et tillegg til denne personvernerklæringen. Når disse vilkårene blir gjeldende vil vi gi deg tydelig informasjon. Dersom tjenestene krever samtykke, vil vi og be om ditt samtykke ved førstegangs bruk, innlogging eller installering.

Behandling av personopplysninger i forbindelse med ved levering av tjenestene våre 

Nummeropplysningstjenester

Som nummeropplysningsaktør har vi hjemmel i norsk lov til å behandle og publisere dine kontaktopplysninger (navn, telefonnummer, adresse og fødselsdato) i form av en opplysningstjeneste. Siden kontaktinformasjonen er synlig for alle er det en forutsetning at den registrerte har mulighet til å skjule sin informasjon enkelt uavhengig av grunn. I Norge fungerer dette i praksis ved at man tar kontakt med sin teletilbyder for å reservere seg mot oppføring, alternativt hos den enkelte nummeropplysningstjeneste. 

Vi mottar din nummeropplysningsinnformasjon fra teletilbyderne og denne informasjonen verifiseres, om mulig, mot andre kilder som Posten og Flytteportalen for å sikre at vi har mest mulig korrekt adresseinformasjon.

Kart og eiendomstjenester

Gjennom tjenesten Eiendomspriser.no, kan brukerne få se bilder av eiendom og få informasjon om eierforhold og overdragelser av fast eiendom. Dette er offentlig tilgjengelig informasjon, og behandlingsgrunnlaget er vår legitime interesse i å kunne levere disse tjenestene. Statens kartverk er ansvarlig for den geografiske infrastrukturen, offentlig eiendomsinformasjon og er tinglysingsmakt for hele landet. Vår leverandør av denne informasjonen er Norkart og skråfoto mottar vi fra Blom Norway AS. I de tilfeller personer er med på bildet er disse blitt anonymisert.

Informasjon om roller og eierforhold i selskaper

Regnskapstall.no er vår tjeneste innen bedriftsmarkedet som viser informasjon og nøkkelopplysninger om foretak i tillegg til roller, eierforhold og aksjonærer. Dette er offentlig tilgjengelig informasjon og behandlingsgrunnlaget er vår legitime interesse i å kunne levere disse tjenestene. Vi mottar denne informasjonen fra vår leverandør Expedian og informasjonen er basert på opplysninger fra Brønnøysundregisteret.

Behandling av personopplysninger om kundene/brukerne våre

Når du ringer eller sender SMS til 1881

Når du ringer eller sender oss SMS lagrer vi ditt telefonnummer, tid for kontakt, din forespørsel og resultatet av forespørselen. Dette for å kunne fakturere tjenesten og imøtekomme eventuelle tilbakemeldinger på en best mulig måte. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å oppfylle avtalen med deg. Informasjonen slettes etter fem måneder. 

Som følge av bruk av telefon og SMS-tjenesten vil du kunne motta en SMS av oss som omhandler opplevd kundeservice (”OKS”) på henvendelsen. Det er valgfritt å besvare denne og vi tar vare på hvem som har svart på undersøkelsen i 60 dager, slik at du ikke får en ny OKS før etter dette. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er vår legitime interesse i å forbedre tjenestene våre.

Ved henvendelse til Kundeservice

Når du kontakter kundeservice vil vi oppbevare din kontaktinformasjon, din henvendelse, tidspunkt for denne, notater om saken, samt utfallet. Denne historikken beholder vi både for å kunne vise til tidligere saker ved en ny henvendelse og for å utøve god kundebehandling. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er vår legitime interesse i å følge opp henvendelser fra våre kunder, brukere og de registrerte i vår database. Vi vil beholde ditt kontonummer frem til og med utbetalingsdato om saken tilsier at det er behov for det.

Ved bruk av våre apper

Vi har en betalings-app, «1881 Mobilsøk» og en gratis app, «1881 Gratis», der begge er tilgjengelig for flere operativsystemer, bl.a. iOS (iPhone) og Android. Våre apper blir levert og driftet av våre leverandører Giant Leap Technologies og Intellicom AS. Appene skal kun benyttes av privatpersoner. 

Du vil bli presentert spesifikke avtale- og brukervilkår som må godkjennes ved nedlastning og vi vil kun benytte dine personopplysninger til det absolutt mest nødvendige. Alle søk som gjøres mot 1881 sin tjeneste blir logget, men disse loggene tar da ikke vare på informasjon som gjør at søket kan knyttes til telefonen eller personen som søker. Når du gjør ett søk i appen får du spørsmål om du vil tillate tilgang til enhetens lokasjon. Lokasjonen brukes kun for å gi deg best mulig svar på ditt søk og lagres ikke. For søkene lagres type forespørsel som nærhetssøk, autosøk, og manuelt søk, men ikke konkrete søk og søkeresultater. Det rettslige grunnlaget er samtykke. 

For å kunne videreutvikle vår app og for kundeoppfølging lagrer vi telefonmodell, software-versjon av telefon og app-versjon for hver bruker, samt informasjon om bruk. Søkefrase og søkeresultat lagres ikke på brukernivå. 

Siden «1881 Mobilsøk» er en abonnement-tjeneste trenger vi informasjon om hvem vi skal fakturere. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er for å oppfylle en avtale med deg. 

«1881 Gratis» er reklamefinansiert. Det betyr at vi din enhet har en ID og du vil se reklame basert på dine andre søk på nettet. Du kan lese mer om bruk av cookies og interessebasert reklame her.

Spesifikt for appen 1881 Mobilsøk

Når du bestiller ett abonnement lagres på ditt mobiltelefonnummer, dato og klokkeslett for bestilling av abonnementet. SMS-kommunikasjon mellom din mobil og tjenesten ved bestilling av abonnement, fakturameldinger, oppsigelse og andre tjenestemeldinger vil bli lagret.

Alle dine brukerspesifikke data relatert til ditt abonnement vil slettes automatisk 12 måneder etter avsluttet abonnement. 

Når du installerer 1881 Mobilsøk på Android vil du få spørsmål om appen kan sende og lese SMS-tekster, se kontakter, ringe og administrere anrop. På iPhone appen blir du spurt om tilgang til dine kontakter. Tillatelsene er valgfrie å gi, men de er nødvendige for at du skal ha mulighet til å benytte deg av appens kjernefunksjonalitet som eksempelvis "se hvem som ringer" og "lagre kontakt". Informasjonen som gjøres tilgjengelig, brukes og lagres kun lokalt på din mobil. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke.

Ved bruk av tjenesten «Telefonmøte» vil det for hvert møte genereres faktureringsgrunnlag (”CDR”) hos leverandøren Twilio, inkludert MSISDN til møtedeltagerne, tidspunkt og varighet. Dette er standard for telekommunikasjonsplattformer og brukes til fakturering mellom leverandøren og Opplysningen 1881. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å oppfylle avtalen med deg.

Ved bruk av tjenesten "Grupper" vil dine grupper som standardinnstilling bli lagret i en skyløsning, slik at de følger med over ved et eventuelt bytte av telefon. Det kan endres til kun lokal lagring i mobiltelefonen/appen under «Mer» - «Innstillinger» i appen. Gruppemeldingene sendes fra, og lagres kun på din mobil.

Vi samler inn informasjon om bruksmønster i appen. Denne sammenstillingen er anonym og kan ikke spores tilbake til deg. Til analysearbeidet brukes verktøyet Adjust. Adjust sine retningslinjer for personvern kan du finne her.

Du kan lese mer om våre apper her

Avtalevilkår for «1881 Mobilsøk» kan du lese her

Brukervilkår for «1881 Gratis» kan du lese her

Når du oppretter en Min Side-bruker

Min Side er vår innloggingstjeneste der du har muligheten til å oppdatere dine opplysninger som vises i vår tjeneste, samt administrere dine overvåkninger på Eiendomspriser.no og samtykker for nyhetsbrev. Første gang du logger inn må du oppgi navn, mobilnummer, e-postadresse og passord. Disse opplysningene vil ikke vises i vår søketjeneste, men lagres kun for at du skal ha muligheter til å logge inn og for at vi skal kunne kommunisere med deg. Opplysninger og bilder du selv endrer på og tilfører til din oppføring, behandles og vises på samme måte som opplysningene vi har om deg fra andre kilder som beskrevet over. 

Brukervilkår for Min Side kan du lese her

Når du abonnerer på Regnskapstall.no

Bestiller du ett abonnement på Regnskapstall.no trenger vi kontaktopplysninger til deg og din bedrift slik at vi kan opprette brukere, vite hvem vi skal kommunisere med og hvor vi skal sende faktura. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er for å oppfylle en avtale med deg.  Vi vil beholde nødvendige kjøps- og kundehistorikk så lenge loven påkrever det og i de tilfeller det kun blir inngått ett prøveabonnent sletter vi opplysningene etter 12 måneder.

Du kan lese mer om Regnskapstall.no her

Når du bruker våre nettsider

Vi plasserer cookies ("informasjonskapsler") på våre nettsider for å gjøre siden mer brukervennlig, for å kunne vise interessebaserte annonser og for ta ut statistikk. Cookies er små tekstfiler som blir lokalt lagret på din nettleser som gjør det mulig for vår tjeneste å «huske» deg og dine brukerpreferanser.

Mer informasjon om vår bruk av cookies kan du lese her 

Dine rettigheter

Du har flere rettigheter etter personopplysningsloven. En oversikt over disse følger under. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å benytte deg av dine rettigheter. 

Innsyn

Du har i utgangspunktet rett på informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Vil du se hvilke av dine opplysninger vi har synlig kan du enkelt gjøre et søk på ditt navn, telefonnummer eller adresse på 1881.no. 

Retting

Vi behandler personopplysninger og vil rette opp feil når de blir oppdaget. Det kan være at vi oppdager avvik mellom eksiterende informasjon og en av våre kilder, som f.eks. Posten. Vi vil da forsøke å verifisere informasjonen og dersom vi ser det som nødvendig vil vi informere deg i forkant av endringen. Du har også muligheten til å selv korrigere, fjerne eller tilføye informasjon i din oppføring om du oppretter en Min Side-bruker eller be oss om å gjøre det ved å ta kontakt med oss. 

Sletting

En av personvernlovens prinsipper at det ikke skal behandles personopplysninger i større grad enn det absolutt er behov for. Vi vil derfor kun beholde opplysninger vi har ett behandlingsgrunnlag for og i de tilfeller vi er pålagt å beholde informasjonen etter norsk lov. Dette betyr at vi for eksempel kan slette din Min Side-bruker eller historikk fra vår database om du ønsker det, men vi kan ikke slette offentlig informasjon om dine aktive roller i en bedrift eller betalingshistorikk som vi ser oss nødt til å beholde.

For å reservere deg mot å stå i nummeropplysningstjenester må du henvende deg til din teletilbyder.
Ønsker du å slette noe fra grunnboken kan du lese mer om det her (Kartverket.no)
Mer informasjon om hvordan du kan få hemmelig adresse kan du lese om det her (dinveiut.no)

Begrensning

Du kan be om at vi stanser/fryser behandlingen av personopplysningene dine i enkelte situasjoner. 

Dataportabilitet

I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til en konkurrent av oss. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.

Klage til Datatilsynet

Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet. Vi håper at du først tar kontakt med oss, slik at vi kan vurdere dine innsigelser og oppklare eventuelle misforståelser.

Vær oppmerksom på at det er mange begrensninger i rettighetene over, det må derfor gjøres en konkret vurdering av hver forespørsel. Vi vil besvare din henvendelse så snart som mulig, og typisk senest innen én måned.  

Dine personopplysninger skal behandles sikkert

Personopplysningsloven stiller den som behandler personopplysningene ansvarlig for å beskytte dine personopplysninger og for å gjennomføre sikringstiltak om nødvendig. Vi har tiltak som eksempelvis adgangskontroll og annen teknisk sikkerhetsstruktur som gjør at dine opplysninger oppbevares og behandles trygt. I de tilfeller vi har valgt å benytte oss av en ekstern leverandør, som ved fysisk lagring av data, analyseverktøy og leverandør av apper, er det inngått databehandleravtaler som sikrer at personopplysningene blir behandlet etter det formålet vi har avtalt og at oppbevaring, bruk, utlevering og sletting skjer etter avtale. 

Særlig om barns personvern

I den nye personvernloven er det særlige krav ved behandling av opplysninger om barn. Vi vil i utgangspunktet ikke behandle opplysninger om personer under 13 år. Oppdages det at vi har opplysninger om barn sletter vi dette så snart vi blir gjort oppmerksomme på dette. 

Lagring av personopplysninger

Vi lagrer opplysningene kun så lenge det er nødvendig, men vi vil uansett lagre opplysninger så lenge det følger av lov, og der det oppstår et særlig behov, f.eks. ved klager eller krav som rettes mot oss eller av oss. 

Endringer i personvernerklæringen

Den siste versjonen av vår personvernerklæring vil alltid ligge tilgjengelig på nettsiden. Ved betydelige endringer i avtale eller brukervilkår vil vi informere om dette og/eller innhente nytt samtykke i de tilfeller vi ønsker å bruke din personopplysning til annet enn det du allerede har samtykket til.

Kontakt

Den ansvarlige for behandling av personopplysninger er lederen for det respektive selskap. 

Dersom du ønsker å komme i kontakt med oss vedrørende innsyn, retting eller sletting, eller har andre spørsmål knyttet til vårt personvern er du velkommen til å kontakte vårt kundesenter eller vårt personvernombud på mail. 

Personvernombud: Ann-Kristin Haug Lahmidi
Kundeservice: 22 55 10 20
Email: personvern@1881.no
Postadresse: Opplysningen 1881 v/Personvern, Postboks 382 Sentrum, 0102 Oslo

Du vil måtte identifisere deg, slik at vi kan sikre rettmessig utlevering av dine personopplysninger. Vi vil svare deg så raskt som mulig og innen 30 dager, som er en lovfestet tidsfrist.